Informasjon fra Fagutvalg for prester i helsesektoren (FAPH)

FAPH hadde møte 5. juni og informerer i dette nyhetsbrevet om aktuelle saker for helseprester.

Reglement for godkjenning som spesialist er revidert

FAPH har arbeidet med reglementet for godkjenning som Spesialist i klinisk prestetjenste innen helse- og sosialsektor. Revisjonen har vært på høring i Nettverk for hovedprester og ble også gjennomgått på fagdagen FAPH arrangerte høsten 2022. Revidert reglement ble i april i år behandlet og godkjent av Presteforeningens sentralstyre.

Neste søknadsfrist: 15. september 2023
Vi minner om at neste søknadsfrist for spesialistvurderinger er 15. september.

Slik søker du
Søknad fylles ut på eget søknadsskjema og sendes på e-post til seniorrådgiver
Anne Beate Tjentland i Presteforeningens sekretariat.

På nettsiden Spesialist i klinisk prestetjeneste innen helse- og sosialsektor på prest.no finner du revidert reglement, lenke til søknadsskjema, kontaktinformasjon og nærmere informasjon om hvordan du søker.

Utsatt frist for å søke om fornyelse

Under koronapandemien var det manglende tilbud om kurs og etterutdanning. I forrige nyhetsbrev (oktober 2022) ble det derfor sendt ut informasjon om unntak fra fem-årsregelen for fornyelse av spesialistgodkjenning:

"Fagutvalget for prester i helsesektoren (FAPH) vedtok på sitt møte 10.10.22 at prester som har fått sin spesialistgodkjenning i 2017, 2018 og 2019, eller fikk fornyet sin godkjenning et av disse årene, får to år ekstra tid på å samle tilstrekkelig kurs og veiledning for å få fornying godkjent."

Videre arbeid med standard for helsepresttjeneste

En arbeidsgruppe bestående av Ingeborg Overvoll (FAPH), Sykehusprest Håvard Ervik og Sykehusprest Ingvild Knudsen Hammernes har fått mandat fra FAPH til å arbeide videre med Standard for helsepresttjenesten, og er bedt om å levere sitt arbeid desember i år.

De tar utgangspunkt i arbeidet som har vært på høring, og de ulike innspillene som kom under høringsrunden. De er bedt om å beskrive helsepresttjenesten med oppgaver og utdanningskrav, beskrive hvem tjenesten retter seg mot, gi råd til FAPH om hvor dokumentet bør forankres og hvilket nivå det bør ligge på, samt å foreslå veien videre for å få dokumentet kjent og implementert.

Kommende arrangementer

Sjelesorgseminar på MF 9. oktober

MF arrangerer sjelesorgseminar 9. oktober 2023: Workshop i sjelesorg: Teologi i møte med traumer.

Informasjon og påmelding her

Fagdag våren 2024

FAPH planlegger en fagdag neste vår. Vi kommer tilbake til tid og sted, men sikter oss inn på slutten av mai/begynnelsen av juni. Det er sannsynlig at temaene på denne fagdagen vil bli hentet fra boka om spesialprest i livssynsåpent samfunn som er ventet til høsten. Det er en artikkelsamling basert på arbeider gjort i forbindelse med kurset med samme navn som gikk i 21/22.

Konferanse 2025

FAPH planlegger konferanse med rammen «lunsj til lunsj» og to overnattinger våren 2025. Slutten av mai/ begynnelsen av juni blinker seg ut også her. Sykehuset Innlandet har sagt seg villige til å levere innhold til den, og FAPH vil stå ansvarlig for de praktiske rammene.

Møteplan for fagutvalget høsten 2023

• Mandag 25. september kl. 12.00-15.00, på Teams
  • Mandag 13. november kl. 12.00-15.00, på Teams

Har du saker du vil at FAPH skal ta opp, meld dette til leder Aud Irene Svartvasmo: Aud.i.Svartvasmo@diakonsyk.no

Se også mer om FAPH på prest.no.

Kjenner du flere som vil ha nyhetsbrevet?

Har du kolleger som ikke får nyhetsbrevet, men kunne ha interesse av å få det? De kan i så fall sette seg på adresselisten ved å henvende seg til Anne Beate Tjentland i Presteforeningens sekretariat: tjentland@prest.no