Kjære helseprest,

Fagutvalg for prester i helsesektoren (FAPH) informerer i dette nyhetsbrevet om aktuelle saker for helseprester.

Fagdag 14. juni i Kirkens Hus, Oslo

Fagutvalget arrangerer fagdag fredag 14. juni i Kirkens Hus i Oslo. Temaene blir hentet fra boka «Prest i livssynsåpent samfunn». Boka kom ut på Cappelen Damm Akademisk like før jul. Den er å få i gratis digital utgave, men kan også bestilles i fysisk form som print-on-demand.

Vi legger opp til fire foredragsholdere, noe vil bli om grunnlagstenkning og historie, og noe vil bli direkte fra praksisfeltet. Det vil også bli en sesjon med korte innlegg og panelsamtale med representasjon fra arbeidsgiverlinja, tilsynslinja og rådslinja.

Fagdagen vil bli en hybrid med mulighet for å velge fysisk eller digital deltagelse. Tidsrammen vil bli kl. 0900-1700.

Nærmere informasjon vil komme. Sett av dagen!

Les mer om boka her

Høringssvar til PF

På møtet 27.11.2023 avga FAPH svar på to høringer i Presteforeningen.

Eventuell ny felles organisasjon

I november avga FAPH høringssvar angående eventuell ny felles organisasjon for Presteforeningen, Diakonforbundet og Kirkelig Undervisningsforbund.

Fagutvalget endte på den positive siden, men hadde særlig innsigelser når det gjaldt navn på en eventuell ny organisasjon.

Dette var våre innspill til navn:

Navnespørsmålet oppleves veldig viktig for helseprestene. Ingen av de foreslåtte navnene fungerer i en institusjonskontekst. Vi kan ikke leve med «Kirkefag» som navn på foreningen, det gir ingen mening innad i organisasjonene våre.

Et alternativt forslag kan være å bruke alle navnene videre – likestilte: Presteforeningen/Diakonforbundet/Kirkelig Undervisningsforbund.

Et annet forslag er å bruke Presteforeningen videre, men med Diakonforbundet og Kirkelig Undervisningsforbund som undertitler.

Et tredje er å velge et mer generelt navn (type ala «Unio»), med tilføyelsen Presteforeningen, Diakonforbundet og Kirkelig undervisningsforbund.

Politiske målsettinger 2024-2027

Presteforeningens representantskap sendte ut et forslag til politiske målsettinger på høring i organisasjonen, med frist 31.12.23.

Vedtak fra FAPH:

FAPH vil forsterke pkt D1, og skyte inn «hovedveien til prestetjeneste», slik at punktet i sin helhet lyder: «Arbeide for at cand.theol.-studiet skal være «hovedveien til prestetjeneste», være en attraktiv utdanning og at studiestedene legger bedre til rette for å kombinere dette studieløpet med arbeid i Den norske kirke.»

Andre nyheter fra FAPH

Helsedirektoratets nettside om døden

FAPH sendte i desember en tilbakemelding på Helsedirektoratets nettside om døden. Henvendelsen fikk positiv respons, og det er nå etablert kontakt med direktoratet.

Les uttalelsen fra FAPH her

Møtedatoer for våren

FAPH har møte 15. april og 13. juni.

Har du saker du vil at FAPH skal ta opp, meld dette til leder Aud Irene Svartvasmo: Aud.i.Svartvasmo@diakonsyk.no

Se også mer om FAPH på prest.no.

Valg av nytt FAPH

Perioden for nåværende fagutvalg går ut denne våren, og nytt FAPH skal velges etter Generalforsamlingen i mars.

Er du interessert i å stille til valg, kan du melde deg til leder, Aud Irene Svartvasmo:
Aud.i.Svartvasmo@diakonsyk.no

Kjenner du flere som vil ha nyhetsbrevet?

Har du kolleger som ikke får nyhetsbrevet, men kunne ha interesse av å få det? De kan i så fall sette seg på adresselisten ved å henvende seg til Anne Beate Tjentland i Presteforeningens sekretariat: tjentland@prest.no