Kjære helseprest,

Fagutvalget for prester i helsesektoren, FAPH, inviterer deg til fagdag 14. juni i Oslo.
Vi håper mange av oss sees på fagdagen!

I dette nyhetsbrevet orienterer vi i tillegg om valg av nye medlemmer til FAPH.

Vi formidler invitasjon til en spørreundersøkelse blant profesjonelle samtalepartnere om "Sjelesorg og økesorg".

Og vi deler inntrykk fra Europeisk nettverkskonferanse for helseprester.

FAPH v/leder Aud Irene Svartvasmo

Fagdag for helseprester:
Spesialprest i livssynsåpent samfunn

FAPH inviterer til fagdag 14. juni. Boka «Spesialprest i livssynsåpent samfunn» er brukt som grunnlag for programmet, og spesialprestenes tjeneste vil bli belyst og diskutert med ulike innfallsvinkler.

Fagdagen vil bestå av både foredrag, gruppearbeid og erfaringsutveksling. Vi har også lagt opp til tid til uformell samtale med gode pauser underveis.

• Tid: 14. juni 2024 kl. 09-15.30, med andakt kl. 08.40
  • Sted: Kirkens hus, Rådhusgata 1-3, Oslo
  • Merk: Påmeldingsfrist 31. mai!
Mer om program og påmelding her

Valg av nytt fagutvalg for helseprester

Presteforeningens Fagutvalg for prester i helsesektoren (FAPH) ivaretar arbeidet for og blant helseprester i PF og tar opp saker som berører helseprestene. Både sykehjems- og sykehusprester er representert i utvalget. Det skal nå velges nytt fagutvalg for neste tre-årsperiode.

Valget skjer digitalt og er sendt ut i egen e-post til alle stemmeberettigede. Du har stemmerett ved valget dersom du er helseprest og medlem av Presteforeningen.

Dersom du er medlem i PF, men ikke har mottatt egen e-post om valget, ta kontakt med Anne Beate Tjentland: tjentland@prest.no

Det skal velges tre kandidater fra sykehussektoren. Dette er kandidatene:

• Bjørn Eirik Bjerkreim-Bentzen, 44 år, sykehusprest Blakstad sykehus, psykisk helse og rus.
  • Eirik Nyfeldt Bø, 40 år, sykehusprest Sørlandet sykehus
  • Ole Andreas Holen, 55 år, sykehusprest, Aker sykehus, Prestetjenesten ved Oslo Universitetssykehus.
  • Tor Arne Isene, 55 år, Sykehusprest, Sykehuset Innlandet Sanderud,
  • Ingeborg Overvoll, 56 år, Sykehusprest Nordlandssykehuset
  • Anne Birgitte Bødtker Ruus, 56 år, Sykehusprest Helse Fonna, ved Haugesund og Valen sjukehus.

I tillegg blir Ingrid Rian, prest i Vestre Aker prosti og sykehjemsprest ved Grefsenhjemmet, representant for sykehjemsprestene i FAPH.

Delta i spørreundersøkelse!

Sjelesorg&økosorg

Vil du bidra med kunnskap om hvordan sjelesorg og andre eksistensielle samtaletjenester kan hjelpe folk med økosorg og sorg relatert til krig og andre eksistensielle trusler i vår tid?

Takk til dere som setter av 5-6 minutter til å svare på undersøkelsen!

Til undersøkelsen

Europeisk helseprestkonferanse

Konferanserapport

Ingrid Rian, sykehjemsprest ved Grefsenhjemmet i Oslo og påtroppende medlem i FAPH, deltok på Europeisk Nettverkskonferanse for helseprester i Praha, april 2024.

Tips en kollega!

Kjenner du flere som vil ha nyhetsbrevet?

Har du kolleger som ikke får nyhetsbrevet, men kunne ha interesse av å få det? De kan i så fall sette seg på adresselisten ved å henvende seg til Anne Beate Tjentland i Presteforeningens sekretariat: tjentland@prest.no